Onderweg naar Harlingen - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu Onderweg naar Harlingen - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu

Onderweg naar Harlingen

Door: barrus

Blijf op de hoogte en volg Azorentrip

19 Augustus 2011 | Verenigd Koninkrijk, Londen

VRIJDAG 19 AUGUSTUS
Gisteren zijn we uiteindelijk om 4 uur in de middag vertrokken. De wind zat tegen qua richting en kracht en zou later afnemen. Tijdens het palaver om 3 uur stond er nog 25 Kn en werd niet uitgesloten dat een later tijdstip van vertrek zou volgen.
Omdat we pas 's middags zouden gaan gingen we 's morgens nog maar eens naar Cowes. De stad was nog onbekend terrein voor Nico en Rogier. In de regen werd het er overigens niet fraaier op maar om de hele dag op de steiger rond te hangen was ook geen echt alternatief. We zijn even binnengelopen bij de "Beken of Cowes". Dit is een zaak waar ze kalenders maken en foto's verkopen die vnl. over zeilboten gaan. De oprichter is al vroeg actiefotograaf geworden en er hangen spectaculaire foto's die op kalenders komen te staan. Heel mooi soms.

Johan van de Aurora ging toch 's morgens weg en vroeg of wij niet mee gingen. Hij ging ook naar Den Helder en daar komen wij tenslotte ook langs. Na bestudering van de gribfiles leek me dat geen goede keus en ik heb gezegd dat wij nog niet gingen, maar gewoon met de groep mee zouden gaan tot aan Dover. Uiteindelijk nam de wind af en we vertrokken strak op schema. Het werd een heerlijke zeilmiddag. We hadden een mooi 5 bft. uit de goede hoek en met wat riffen liepen we heerlijk. Om een uur of zes zakte de wind in en nam weer toe toen alle riffen net weg waren. Geen punt, weer gezet en prima doorgevaren. Volgorde en uur weer als vanouds, De Juanita en de Fortuna uiteraard voorop en wij op onze rechtmatige derde plek. De opstappers hadden het naar hun zin en vanaf negen uur begonnen we aan ons vertrouwde wachtsysteem maar nu met een mannetje erbij.
Om een uur of drie vanmorgen kwam er een zeilschip ons tegemoet varen en ik was een beetje aan het uitwijken toen Rudy ons over de radio opriep. Wederom pech voor de Fortuna. Hun enige scherm waar alles op staat was ermee gekapt. Dat betekende dus geen info over diepte, waypoints, posities etc., lekker zo'n elektronische boot waar alles met alles verbonden is. Rudy ging achter ons aansturen en is dat blijven doen tot Dover. Daar is de hele rest van de flottielje naar binnen gelopen om een aantal uren te gaan wachten op de goede stroom voor de Belgische kust. Yvonne belde me op op mijn mobiel. De kustwacht riep ons op maar kreeg uiteraard door onze gebrekkige marifoon geen contact. We werden gewaarschuwd voor een aantal “kanaalzwemmers”. Yvonne heeft de kustwacht gemeld dat onze marifoon niet werkte maar dat we de boodschap ontvangen hadden. Nog één keer kregen we te maken met een zeilboot die ons perse wilde rammen maar na steeds meer te zijn afgevallen, op het laatst vijftig graden, werd het geen aanvaring.
De rest van vandaag is redelijk eentonig. De wind is weg en we motoren langs de "shipping lane" die we pas oversteken ten noorden van de Maasmond. Dan gaan we in een rechte lijn op Den Helder af waar we morgen rond de middag waarschijnlijk zijn. Daarna de laatste bekende stukjes richting Harlingen. Zo als het er nu uit ziet komen we daar morgenavond aan en ik hoop zo vroeg dat de sluis nog werkt. Nou ja anders slapen we nog een nachtje aan boord.