Grote oversteek 5e dag - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu Grote oversteek 5e dag - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu

Grote oversteek 5e dag

Door: barrus

Blijf op de hoogte en volg Azorentrip

03 Augustus 2011 | Portugal, Lissabon

WOENSDAG 3 AUGUSTUS:
Ik ben laat met de mail omdat we veel wind hebben (gehad) en voor de wind weglopen. De boot schuift enorm heen en weer door de tamelijk hoge golven. Vanmorgen wel een absoluut snelheidsrecord gezet, surfend 14,8 knopen gehaald. Dat ging zo hard dat de hele boot aan het resoneren was.
Gisteren kwam de Juanita ons tegemoet varen, op weg naar de Fortuna die motorproblemen had. Rudy en Martine van de Fortuna wilden dolgraag even met Ernst overleggen omdat het een elektronica probleem leek. Ze hadden het liefst gehad dat Ernst over zou stappen om te kijken maar de weersomstandigheden maken dat best wel moeilijk. Uiteindelijk kreeg Rudy de motor weer aan de praat en Ernst heeft hem via onze handheld allerlei suggesties aan de hand gedaan. Niemand weet of dat het de goede suggesties zijn geweest maar er kwam wat rust aan boord van de Fortuna en ze hebben weer stroom kunnen draaien.
Vanmorgen kreeg ik een mail van de sailmail organisatie dat we te veel mailen. Dat kan wel kloppen omdat we ook veel weersberichten binnenhalen dus ik wil me de komende dagen een beetje beperken. Ook verstandig om geen mail naar mij te sturen indien het niet dringend noodzakelijk is (reageren op deze site kan wel, dat haal ik dan later binnen). Op dit moment zijn vooral de weersberichten erg van belang. Het schijnt in de loop van zondag nogal hard te gaan waaien (30 Kn) dus we doen er alles aan om z.s.m. in Falmouth te komen. Als dat niet lukt is dat nog geen probleem maar het is wel lekkerder om voor anker te liggen als de wind zo te keer gaat. Vanmorgen hebben we wat uitschieters gehad van ruim 30 knopen en dat is best veel op zee. Overigens ook een prachtig gezicht die golven alleen jammer van al de regen die we dan ook mee krijgen.
Aan boord verder alles prima en morgen belooft het een wat betere dag te worden en vrijdag en zaterdag weer te weinig wind. Je ziet het, net mensen die zeilers, altijd willen ze wat anders.
Over de Katharos hoorden we dat er maandag een lasser naar Horta gaat vliegen om de boot te repareren. Ik denk dat we die de rest van de reis dus niet meer zullen tegenkomen. Hartstikke jammer want Bert is een prima kerel om erbij te hebben.