Op weg naar Engeland - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu Op weg naar Engeland - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu

Op weg naar Engeland

Door: barrus

Blijf op de hoogte en volg Azorentrip

11 Augustus 2011 | Spanje, Madrid

DONDERDAG 11 AUGUSTUS:
Vandaag om 10 uur vertrokken. Uiteraard eerst palaver en dat gaf naast het weerbericht door dat we tijdens Cowes-week in Engeland komen. Dat wordt een drukte van belang op Engelands langslopende en succesvolste sportevenement en waarschijnlijk leuk om te zien die 1000 deelnemende boten.
We zullen aanleggen in de buurt van een pub heb ik begrepen (Folly Inn) en met de watertaxi's aldaar kan je van je boot naar Cowes worden gebracht.
Maar terug naar vandaag. We vertrokken met de wind op de kop en nadat we de kaap ten noorden van La Coruña voorbij waren veranderde dat helaas niet. Omdat er een 15 knopen wind stond ging de boot best wel op en neer en uiteindelijk zijn we lekker gaan zeilen. Helaas niet de goede kant op. We kwamen op een gegeven moment midden in een vissersvloot terecht en moesten overstag om bij ze uit de buurt te blijven. Daarnaast lagen er nog een paar vrachtschepen op een dwarse koers voor ons langs dus schepen hebben we genoeg gezien. Bij ons in de buurt varen nog een vijftal andere flottielje schepen, dus we hebben aardig gezelschap. Op de motor gaan we nooit zo snel omdat anders ook het brandstofgebruik sterk oploopt en aan het begin van een traject is dat niet prettig. De VMG (Velocity Made Good: de ware snelheid waarmee je je bestemming nadert. Als je niet in een rechte lijn naar je bestemming beweegt dan is de VMG lager dan de GS, Ground Speed)is dramatisch en zojuist is de motor weer bijgezet en gaan we weer richting waypoint. Dat ligt naast de île d'ouessant en is nog zo'n 300 NM bij ons vandaan. Kortom nog 2 dagen dus, daar zijn we zaterdagavond als het goed gaat. Daarna nog een ruime dag, dus de aankomst zal waarschijnlijk maandag zijn maar kan ook naar dinsdag gaan. De zon schijnt en de wind is zwak geworden zodat we straks een rustige nacht lijken in te gaan. We gaan vannacht weer ons bekende systeem draaien van drie uur op, drie uur af. We zijn maar wat blij met Dirk, de stuurautomaat. Fijn om het roer weer uit handen te kunnen geven.