Grote oversteek 4e dag - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu Grote oversteek 4e dag - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu

Grote oversteek 4e dag

Door: barrus

Blijf op de hoogte en volg Azorentrip

02 Augustus 2011 | Portugal, Lissabon

DINSDAG 2 AUGUSTUS:
Het is een prachtige zonnige dag na een rustige nacht varen. Ons gemiddelde ligt tot nu toe prima en voorlopig (tot donderdag) schijnt het de komende dagen dit soort windrichtingen te blijven. Dat past ons uiteraard. We varen met een 15 knopen wind (WSW) de spi-boom staat in de kluiver (bakboord) en we voeren grootzeil en fok. Dat geeft ons een gangetje van 6 a 7 knoop aan snelheid.
Via de SSB hebben we vanmorgen contact gehad met de Novatrix en we liggen nu zo'n ruime 40 mijl voor op de voorste boot in het flottielje. De Fortuna zit zo'n 4 mijl van ons vandaan, naast ons, en de Juanita ligt een 7 mijl voor ons.
Omdat Lena vandaag jarig is en het leuk vindt om onze positie te weten, geef ik die op deze speciale dag door: 42 graden, 41 min. Nrd / 20 graden 24 minuten West. We hoorden ook dat de Katharos vannacht weer in Horta is aangekomen en die vandaag met de werf in Nederland gaat praten over een oplossing. Het schijnt dat er water door een paar lasnaden heen komt maar alleen als je over stuurboord vaart (8 emmers). Terug lagen ze over bakboord en dat ging blijkbaar prima. Ik zat me te bedenken dat we het overgrote deel van de reis over bakboord hebben gevaren dus misschien was het probleem er al langer maar manifesteert het zich nu pas.
Ernst en ik zitten vandaag eigenlijk alleen maar te genieten van het mooie weer en van het uitzicht. Het leven aan boord gaat op zo'n oversteek best wel rustig en vanmorgen waren we op het punt dat je kan vergelijken met de afstand van Portugal naar de Azoren. Die rit hebben we al eerder gemaakt en het maakt dat maakt dat we nu een beetje kunnen gaan vergelijken. Grappig maar dit soort sommetjes en vergelijkingen maak je best wel vaak. Bijvoorbeeld: nog 753 Mijl tot aan Falmouth. Als we nog 350 mijl zeilen kunnen we de rest eventueel zelfs op de motor varen of: Als we dit tempo kunnen door blijven varen komen we in de loop van zondag aan etc. Nou ja een soort hersengymnastiek zal ik maar zeggen.
De routine begint een beetje in de dag te komen. Met Ernst afgesproken dat we de wachten iedere dag hetzelfde doen. Ik begin tot middernacht, Ernst pakt dan die tot 3 uur in de morgen en ik neem het weer over tot 6 uur waarna Ernst weer paraat is. We vonden beiden deze tijden het prettigst als wachtlooptijd. We ontbijten rond een uur of tien. Tussen de middag maken we meestal iets klaar en 's avonds koken we om de beurt. Diegene die kookt wast weer niet af en zo zijn de taken een beetje verdeeld. Om een uur of vier 's middags gaat de generator een paar uur aan voor het draaien van stroom en daarmee zijn de basiszaken wel een beetje beschreven. Het zeilen gaat natuurlijk altijd gewoon door inclusief de veranderingen die nodig zijn. Daarnaast zitten we te lezen en gewoon te genieten.

• 02 Augustus 2011 - 17:00

Hans Van Der Kolk:

Dat klinkt allemaal toch wel geweldig.
    Ben blij te horen dat jij kan koken en afwassen EN je bent gek op zeilen....jammer dat geen vrouw bent ;-)
    Hoe is het met het bonken tegen de romp aan de wind?.....

Groetjes
    Hans

• 02 Augustus 2011 - 20:04

Lena:

Hartelijk dank Herman voor de positie.
    ik vroeg hierom, omdat we geen spot ontvingen .Die kwam vanmiddag wel weer door.
    Lekkere koers zo!Hoop dat jullie dat nog even houden.
    Fijn om te lezen dat jullie zo genieten.
    Hartelijke groeten Lena