Medina river bij Cowes - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu Medina river bij Cowes - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu

Medina river bij Cowes

Door: barrus

Blijf op de hoogte en volg Azorentrip

15 Augustus 2011 | Verenigd Koninkrijk, Londen

MAANDAG 15 AUGUSTUS:
Afgelopen avond begon ik om 21 uur met de wacht. Na ongeveer een half uur zag ik op de AIS een ware vloot van zeilschepen op ons af komen. Wedstrijd! Ik heb Marjolein van de Novatrix opgeroepen en gevraagd of zij ze ook al had gezien, en verteld dat het misschien verstandig was om maar vroeg de boordlichten aan te zetten. -Zij sleepten de Fortuna en het is wat vervelend als daar jachten tussen 2 boten door gaan varen-. Inderdaad Cowes-week, start van de Fastnet. Alle boten kwamen recht op ons af qua algemene koers en twee uur lang heb ik alleen maar boten ontweken. Zij lagen over bakboord, wij over stuurboord. Sommigen voeren prima, anderen wat zwalkend, soms zelfs zonder boordlichten. De meesten hadden gelukkig wel AIS dus je kon wat anticiperen. Auke, vriend die mee vaart met zijn boot, heeft nog wat te doen alvorens hij die wedstrijd kan winnen. In het begin kom je de echte racebakken tegen met 6 man aan de hoge kant, later meer de zeilers die ook een wedstrijd varen.
Daarna was het op en begon een rustige nacht. De wind stond in eerste instantie goed bij met 15 -19 knopen en samen met de stroom gaf dit ons een snelheid van 9 knopen en meer, hetgeen niet de bedoeling was i.v.m. de sleep van Jaap. Hij wilde graag dat we wat in de buurt zouden blijven en had afgesproken zo’n 5 knoop per uur te gaan doen. Uiteindelijk heb ik de voorzeilen, fok/kluiver weggedraaid om een beetje rust in het schip te krijgen. Toen Ernst om 12 uur op kwam hebben we ook het grootzeil nog een rif gegeven en de rest van de (koude) nacht zo gezeild. Wel even wennen, 16 graden C. in plaats van 20.
Vanmorgen kwamen de Needles spectaculair in zicht in het eerste ochtendlicht. We varen pal oost en kijken dus bijna recht in de zon. Prachtig om een pont voor ons over te zien steken, je ziet eigenlijk alleen het silhouet. De wind is nu compleet weggevallen dus we hebben de boot maar opgeruimd en de zeilen naar beneden gehaald. Nu is het verder gewoon genieten van de tocht tot we er zijn. We varen de Medina River op tot bijna het eind en kunnen aanleggen bij een ponton. Helaas geen water of elektra maar wel weer een vaste, niet deinende plek. Lekker.