Op Golf van Biscaya - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu Op Golf van Biscaya - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu

Op Golf van Biscaya

Door: barrus

Blijf op de hoogte en volg Azorentrip

12 Augustus 2011 | Frankrijk, Parijs

VRIJDAG 12 AUGUSTUS:
We hebben een rustige nacht gehad. Zo nu en dan kon de motor uit maar regelmatig liep de voortgang zo terug dat we hem weer aanzetten. De reden van enige haast was een depressie die er zondag aan scheen te komen en voordat deze er was wilden we voorbij de uitstekende kust van Bretagne zijn. Inmiddels schijnt de depressie helemaal niet meer langs te komen en krijgen we eerder te maken met een tekort aan wind dan met een overschot. Vanmorgen hebben we de Code 0 gehesen om er nog wat vaart in te houden maar ook met deze lap aan stuurboord blijven we amper rond de 5 knoop snelheid varen. Aan het eind van de dag gewisseld naar de Gennaker en die heeft er tot negen uur vanavond opgestaan.
Gelukkig zijn er andere zaken die ons bezig kunnen houden zoals een walvis die al spuitend voor ons langs zwom en gisteravond werden we weer getrakteerd op een dolfijnenshow. Eén van de dolfijnen beoefende/vertoonde de kunst van het uit het water springen en er dan weer met zijn staart het eerst in terug te vallen. Een prachtig gezicht. Een beetje zoals bommetjes maken in het zwembad.

Het is een wolkeloze, warme dag geworden met bijna geen wind. De zon staat aardig te branden en in de boot is het ruim 25 graden. Ik hoop dat het vannacht ook wolkeloos is zodat alleen de sterren en de maan licht geven. Afgelopen nacht heb ik een paar foto's proberen te nemen van de maan over het water maar de resultaten zijn niet super.
Via de SSB hoorden we dat de Albacora ook voor ons zit. Zij vertrokken gelijk met ons uit Horta maar liepen op een moment zover achter dat ze niet richting Spanje gingen maar direct door naar Engeland. Zij hebben een redelijk zwaar schip met mooie klassieke lijnen maar helaas niet erg snel. Wel een prestatie om nu al twee weken op zee te zitten. Ben benieuwd hoe ze dat doen met water. Het belooft in ieder geval een mooi weerzien in Cowes.
Twee andere boten, de Montanara en de Beaujoli gaan niet mee naar Engeland maar blijven nog wat tijd in Frankrijk. Dat betekent wel dat de groep aardig aan het uitdunnen is (Corneel, Contentezza, Katharos en de twee eerder genoemde boten zijn er dus niet meer bij). Cowes is een beetje de afscheid plaats aan het worden. Wij en de Aurora gaan daar vandaan naar het noorden en niet meer mee naar België.
Maar zover zijn we nog niet, eerst deze tocht maar eens afmaken. Het lijkt me leuk om morgen weer in de buurt van land te varen. Daar zie je altijd van alles om je heen. Vandaag hebben we nog geen enkel ander schip gezien, alleen op de AIS kan je zien dat de zee druk bevaren wordt. Je ziet een optocht van schepen vanaf Spanje richting Engeland gaan.
Het begint te schemeren en mijn wens komt niet uit. Er is ook weer bewolking dus geen heldere nacht. Gelukkig wel wat wind hetgeen je het idee geeft dat er tenminste snelheid in de boot zit.

• 12 Augustus 2011 - 19:53

Lena:

Hopelijk krijgen jullie nog een paar heldere nachten.Het is de tijd van de vallende sterren.En als jullie ze zien,vergeet dan niet een wens de doen!
    Ik wens jullie een goede reis met iets meer wind.
    hartelijke groeten lena