Grote oversteek 3e dag - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu Grote oversteek 3e dag - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu

Grote oversteek 3e dag

Door: barrus

Blijf op de hoogte en volg Azorentrip

01 Augustus 2011 | Portugal, Lissabon

MAANDAG 1 AUGUSTUS
We hebben een rustige dag na een wat hectische nacht. Net na middernacht begon de wind sterk op te steken en ook de beloofde 20 kopen werden er meer. Op de aan de windse koers die we voeren leverde dit bijna geen extra snelheid op maar veel comfortverlies. We voeren met 1 rif in het grootzeil een weggedraaide kluiver en steeds minder fok maar besloten dat we toch een 2e rif in het grootzeil moesten hebben. Dat is snel gezegd maar kost toch wel de nodige moeite op een onrustig schip en in het donker. Het lukte en Ernst verdween weer naar bed toen we een gebonk tegen de romp hoorden. In eerste instantie dacht ik aan het roer maar het reageerde normaal. Het gebonk begon tijdens een windstoot van 30 knopen dus daarna ga je kijken naar andere logische zaken. Ernst was uiteraard zijn bed weer uit en gaf de suggestie om voor de wind te gaan weglopen waarmee het geluid ophield. We hebben de kielklemmen opnieuw vastgezet en zelfs de motor/propeller in zijn achteruit; het zou misschien ook een niet meer werkende vaanstand kunnen zijn. We weten het nog steeds niet maar zullen bij weinig wind wel even onder de boot gaan om te kijken.
De windstoten stonden borg voor een zoute en natte nacht maar in de loop van de morgen is de wind steeds minder geworden en met de zon erbij ziet de wereld er dan weer mooi uit. Via de radio hoorden we dat we een kopgroepje vormen met de Fortuna, die we kunnen zien en met de Juanita. Doordat de schepen ver uit elkaar liggen krijgen we de info via Jaap van de Novatrix per SSB. De rest van de schepen vaart een 30 mijl achter ons. De Katharos is op weg terug gegaan naar Horta omdat ze over stuurboord varend water binnen kreeg via de hennegatskoker. Ontzettend vervelend voor Bert en we zullen in Engeland wel horen wanneer hij weer terug komt.
De komende dagen belooft goed te worden qua wind maar het is nog te vroeg om een verwachting over de aankomst te maken na een kwart van de tocht.

• 02 Augustus 2011 - 06:28

Lena:

Ik hoop dat het gebonk niet terug gekomen is,maar dan is het altijd een prettig gevoel als je kan achterhalen wat de oorzaak was.
    Ik heb gezien dat de Katharos in de haven van Horta is aangekomen.
    Ik wens jullie een windrichting die iets meer comfort geeft.
    1 keer een spot ontvangen op zondagmiddag,verder niet.Misschien een idee om te positie in het stukje van de weblog te zetten? Dit voor de thuisblijvers.
    Wel gaaf dat jullie weer walvissen zien.
    Een fijne tocht verder en de hartelijke groeten Lena