Op weg naar de Solent - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu Op weg naar de Solent - Reisverslag uit Londen, Verenigd Koninkrijk van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu

Op weg naar de Solent

Door: barrus

Blijf op de hoogte en volg Azorentrip

14 Augustus 2011 | Verenigd Koninkrijk, Londen

ZONDAG 14 AUGUSTUS:
De Solent is overigens de zeestraat die het eiland Wight scheidt van Engeland. Vandaag een prachtige, zonnige dag met wind uit de goede hoek. Vannacht was wisselend, nu en dan een bui, soms stroom mee en soms tegen. We voeren met 3 boten bij elkaar, de Novatrix, de Bull en wij. Op de motor zijn zij sneller, helemaal als de stroom tegen staat maar vanmorgen toen de wind kwam kregen we ook weer de door ons gewenste snelheid. We hebben zelfs nog even de Genaker bijgezet maar al snel moest die weer naar beneden door een overdaad aan wind. Dat gaf nog even wat gedoe want er zat een knoop in een treklijn gedraaid maar dat was ook zo weer opgelost. De zon stond erbij te schijnen en we zijn 2 shipping lanes overgestoken. Mooi om te zien hoe iedereen een beetje bijstuurt als dat nodig is en het verliep zonder problemen. Knotsen van schepen die ons voorbij komen en die alweer in New York liggen als wij nog in Cowes zijn.
Vandaag was ook een beetje de "help-de Fortuna-dag" want hun motor was er opnieuw mee gekapt. Dit geeft uiteindelijk een gebrek aan stroom en Rudy stond daarom de hele dag zelf te sturen. Dit keer was de Juanita al zo ver vooruit dat die geen hulp en bijstand kon verlenen. Via de SSB hoorden we dat Jaap van de Novatrix een oplossing had bedacht. Hij wilde een lijn overbrengen met een stroomdraad zodat hij hen van stroom kan voorzien. De Fortuna vaart inmiddels onze kant op en wij gaan, als voorste boot van het groepje, ze vast wat moed inpraten. De Novatrix van Jaap is een drijvende werkplaats dus ik neem aan dat ook dit weer gaat lukken.

Nou helemaal goed is het niet gegaan. De Fortuna wordt nu gesleept door de Novatrix maar de stroomkabel is niet heel overgekomen. Helemaal begrijpen doen we het niet want ze zouden nu ook kunnen zeilen. Misschien kan Martine dit slecht aan en ligt Rudy bij te slapen. Dat horen we morgen wel. Jaap heeft gevraagd of we in de buurt willen blijven dus we varen er rustig achteraan richting Engeland. Als het volgens plan gaat liggen we morgenochtend om een uur of elf in Cowes.