Grote oversteek 1e dag - Reisverslag uit Horta, Portugal van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu Grote oversteek 1e dag - Reisverslag uit Horta, Portugal van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu

Grote oversteek 1e dag

Door: barrus

Blijf op de hoogte en volg Azorentrip

30 Juli 2011 | Portugal, Horta

ZATERDAG 30 JULI
Weer op weg. De tocht verloopt volgens plan. Na de briefing van 11.00 uur is de Juanita als eerste weg naar het tankstation. Paul heeft een sterke behoefte aan onbeperkt water en aan veel brandstof. Langzamerhand begint iedereen alles klaar te maken, motoren worden gestart en boten verlaten al toeterend de haven. Wij vertrekken als laatste omdat we vooraan helemaal tegen de kade-wand liggen. Toeteren doen we ook niet want we hebben alleen een klein feest-toetertje. De zon die vanmorgen eerst verstek liet gaan begint een beetje door te breken en we zijn onderweg. We varen richting Graciosa en na een paar uur varen verdwijnen langzamerhand Faial en Pico uit zicht. Omdat we langs Saõ Jorge varen kan ik nog net Annette bereiken die met enige vertraging in Düsseldorf is geland. We kunnen om 5 uur de Code O gaan gebruiken. Dit is een licht weer zeil dat je vaart als een grote Genua. Wel lekker om de motor te kunnen uitzetten. Helaas duurt dat maar tot een uur of zeven waarna het alleen maar met motor kan. We maken ons avondeten klaar en beginnen aan het afgesproken wachtsysteem 3 uur op,3 uur af. We starten dit keer pas om 9 uur. Ik denk dat dit beter gaat voor de man die de tweede wacht loopt. Op de heenreis begonnen we om 20.00 uur te draaien en de man die geen wacht heeft ging dan meestal nog niet slapen omdat het nog volop licht is en vroeg voor je gevoel. Kijken hoe dit bevalt. Ik draai de eerste wacht en het is weer een zonsondergang uit het boekje. Als snel kan de Fok erbij maar helaas kan de motor nog niet uit. De wind houdt zich dit jaar niet aan de meest waarschijnlijke richting. Als het donker wordt kunnen we op Graciosa de lichten zien gaan branden en we spotten nog een walvis. Via de marifoon hebben we al gehoord dat we niet de enige boot zijn deze keer. Er zijn vannacht veel sterren maar de maan is niet te zien. Maakt niet uit, het is ook in het donker nog prima buiten zitten in je korte broek. Dolfijnen komen in het licht van de boordlichten op vis jagen en springen soms boven water.