Faial rondje eiland op scooter - Reisverslag uit Horta, Portugal van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu Faial rondje eiland op scooter - Reisverslag uit Horta, Portugal van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu

Faial rondje eiland op scooter

Door: barrus

Blijf op de hoogte en volg Azorentrip

28 Juli 2011 | Portugal, Horta

WOENSDAG 27 JULI
We hebben geen bijzondere plannen voor vandaag. We willen een scooter huren maar helaas, ze waren allemaal al in gebruik. Daarom een beetje een lanterfant dagje. Eerst maar eens inventariseren wat er precies aan boord is aan levensmiddelen en daarna een lijst maken met zaken die er bij moeten komen. Daarna gaan we naar het strand en we zijn na afloop nu eens via de andere kant naar huis gelopen. In een tentje aan het strand werkten doofstomme medewerkers wat het communiceren niet makkelijker maakten. Ook die hobbel viel uiteindelijk prima te nemen en Cola is een tamelijk internationaal woord. Voor de avond hebben we een tafeltje gereserveerd in een leuk restaurant dat uitziet over de baai om samen met Lena en Ernst te gaan eten. Er ontstond enige verwarring toen we binnen kwamen maar ook dat kon gelukkig snel geregeld worden. Het was gezellig en het eten smaakte prima. Voor morgen hebben we gelukkig wel een scooter te pakken kunnen krijgen en we gaan dan de boodschappen voor de overtocht doen. Die zaken laten zich prima combineren naar ons idee.
Een deel van de flottielje-vaarders is vandaag de Pico gaan beklimmen onder begeleiding van een gids. Ze hebben er een mooie dag voor uitgezocht. De berg ligt er vandaag eens zonder wolken omheen duidelijk zichtbaar bij en het is een mooie zonnige dag. Hun uitzicht moet prachtig zijn.

DONDERDAG 28 JULI
Het begint te kriebelen. We liggen nu al bijna een week in Horta en wat mij betreft is dat lang genoeg geweest. Iedere dag haal ik de gribfiles binnen en bedenk welke route ik zou kunnen nemen als ik nu naar Falmouth zou vertrekken. Ik ga ’s morgens eerst de scooter ophalen en na verwoede pogingen van de verhuurder slaat het apparaat inderdaad aan. Ik krijg er twee helmen bij en daarna ga ik Annette ophalen voor het boodschappen doen. Annette is in dit soort zaken super georganiseerd. Vandaag werken we met briefjes en niet op goed geluk. In de supermarkt krijg ik een half briefje in mijn handen geduwd, de zaken die ik dien op te pikken uit het aanwezige assortiment. Nu zijn scooters toch beduidend minder ingericht voor het boodschappenvervoer dan auto’s dus het plan is dat ik een paar keer heen en weer ga rijden met een volle tas tussen mijn benen. Dat plan werkt alhoewel Annette vindt dat ook de ruimte onder de zitting volgestouwd dient te worden. Na een paar keer rijden is de hele zaak aan boord en nu begint het betere opbergwerk. Veel zaken verdwijnen onder de vloer en de vriezer en koelkast moeten de rest herbergen. Het mag duidelijk zijn dat fris een mindere koelkast prioriteit krijgt dan vers. ( vlgs. A) Ik ben aangestoken door het Diesel-virus. Iedereen meldt dat ze voor de zekerheid toch nog maar wat extra diesel hebben ingeslagen want het ziet er naar uit dat we redelijk lang met weinig wind te maken gaan krijgen. Uiteindelijk besluit ik toch nog maar twee jerrycans extra te halen en ook die laten zich per scooter makkelijk vervoeren naar de boot. Ze kunnen trouwens prima in de voorpiek gestouwd worden hetgeen misschien een hele mooie plek is om wat extra gewicht in te hebben. Tot nu toe liggen daar 4 fenders maar die kunnen ook makkelijk achter bij de zwem-trap opgehangen worden.
We raken alle ingeslagen spullen goed kwijt en daarna gaan Annette en ik per scooter de andere kant van het eiland verkennen. Dat blijkt op zo’n mal apparaat toch weer anders te zijn dan met een auto. Je ziet niet alleen meer; je hoort en ruikt ook veel meer. We komen op een paar mooie plekjes en gaan wat drinken bij een uitspanning aan een pikzwart strand. Gek gezicht iedere keer om mensen op een ogenschijnlijk vieze ondergrond te zien liggen en spelen. Inmiddels weten we hoe we cappuccino kunnen bestellen die niet met poeder wordt bereidt maar meer als koffie verkeerd. Wel veel lekkerder zo'n galao.
Het eiland blijft prachtig en we zien in de verte Graciosa, het noordelijkste eiland van de Azoren waar we bij de terugtocht langs gaan komen. We stoppen bij een uitzichtpunt en liggen allebei op een bankje te genieten van de warmte, de geluiden en de rust. Gek dat je zo nu en dan op een plek bent waar je meer rust ervaart dan op andere plaatsen. Een boer loopt in de verte naar zijn lager gelegen wei en verzorgt zijn twee koeien die daar staan. Er beginnen zich wat wolken te vormen en met een paar spatjes begint de regen zich aan te kondigen. We vertrekken maar om richting Horta te gaan en het wordt al snel fris. We worden nat maar gelukkig niet klets. Bij terugkomst op de boot is onze was al naar binnen gehaald en de luiken wat dichtgedaan zodat we op een droge boot aankomen. Ernst komt een half uurtje later aan boord. Hij heeft Lena op het vliegtuig naar huis gezet en zijn huurauto ingeleverd. Vanaf nu is hij weer vast bemanningslid op de Barrus.