Naar Guernsey - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu Naar Guernsey - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu

Naar Guernsey

Door: barrus

Blijf op de hoogte en volg Azorentrip

03 Juni 2011 | Nederland, Amsterdam

DONDERDAG 2-6:
Gisteren na het doen van alle verplichte werkzaamheden ben ik gaan koken(macaroni m et gebakken spekjes en tomaat en ijsbergsla).
Veel te veel gemaakt voor 2 man, maar de rest kon na het wassen de koelkast in. Ik dacht bij de komkommer wel wat tabasco te kunnen doen. Dat gaat ook prima maar het wordt wel heel erg pittig, volgende keer minder.
Na het eten was ik toe aan een uiltje knappen, dus ik dacht: een half uur moet kunnen. Nou dat werd dus wat langer. Om 20.00 uur werd ik wakker en bleek Ernst al naar bed te zijn gegaan. Geef hem eens ongelijk. Volgens mij waren de gedachten op naburige boten in de haven niet anders want het was op alle boten die ik kon zien rustig. Ik ben gewoon maar gaan slapen en dat bleek een prima gedachte want ik werd pas vanmorgen om 07.00 weer wakker. Nadat ik was opgestaan ben ik op zoek gegaan naar een bakker in de haven maar die was er niet. Een winkeltje was nog niet open op het haventerrein. Terug op de boot was Ernst inmiddels ook op en zijn we eerst gaan tanken. We hebben zo'n 60 liter kunnen bijvullen hetgeen een verbruik van 3 ltr/uur inhoudt. Valt me niet tegen. Daarna Cherbourg ingelopen op zoek naar een bakker en naast baguettes ook maar een pain au chcolat en wat croissants ingeslagen.( When in France, ...)
Om 11.00 uur palaver op een steiger. Daar wordt de route van de komende dag besproken, alle waypoints en andere mogelijke zaken die je gaat tegenkomen en natuurlijk het weerbericht voor zowel vandaag als de komende dagen. Daarna vertrek. Wij gingen om 11.30 los van de steiger.
Vandaag dus van Cherbourg naar Guernsey. Eerst een prachtig stuk met een bakstag-wind naar de westhoek van het land. Daarna draai je zuidelijker. Op zich een best wel gave tocht want je komt door de "beruchte Alderney race". Dat is een punt waar enorm veel stroom staat, je kan dan rekenen op een knoop of 5.
Dat betekende voor ons dat de boot zo hard ging door de stroom dat de wind uit de zeilen valt, ze vallen in en gaan klapperen. We hebben eerst de kluiver aan de andere kant van het grootzeil op de spi-boom gezet maar dat bood geen oplossing. Uiteindelijk de motor bijgezet om wat snelheid te maken door het water, los van de stroom. Na een half uur ben je weer uit dat stuk en de rest naar Guernsey was een pleziertocht. Rustig lopend met een Kn of 6 richting het zuiden. Ik heb gewoon een boek zitten lezen in de zon. (Ik had mijn oren helaas niet ingesmeerd en dat kan ik nu goed merken.) We wisten dat we de haven voorlopig niet in zouden kunnen vanwege een drempel voor de haven die pas een uur vóór hoog water te passeren valt. Daarnaast zou het druk zijn want er zijn allerlei wedstrijden op hemelvaartdag. Het zou vol liggen met Franse boten. Toen we in de buurt van het eiland kwamen zijn we eerst voor anker gegaan om de juiste waterhoogte af te wachten. Daarna één voor één de haven binnen om te stapelen. (boten naast elkaar vastleggen omdat er te weinig ruimte is voor de boten afzonderlijk)
Dat nam toch wel een uurtje in beslag, voordat iedereen uiteindelijk vast lag. Ernst en ik zijn toen de boot gaan schoonspuiten om al het zout kwijt te raken wat we op de tocht naar Cherbourg hebben opgepikt met de wat hogere golven die we over hadden gekregen. alles wat je vastpakt kleeft. Daarna hadden we een "steigerborrel" Iedereen neemt wat drank mee en staat te kletsen. Heel gezellig. Ik heb wat gepraat met Rudy, de Belgische booteigenaar.
Rudy had van te voren gezegd dat hij de minste ervaring had maar hij blijkt wel over de snelste boot te beschikken. Volgens mij is er niets mis met zijn ervaring. Een leuke vent. Na de borrel terug aan boord en laat gegeten.
Nou dat was weer een dag zeilen. Onvoorstelbaar dat je er zo druk mee kan zijn.

  • 03 Juni 2011 - 20:00

    Etie:

    Vul hier je reactie in...Hai Herman,je schrijft heel beeldend ,mooi te volgen
    liefs Etie

  • 04 Juni 2011 - 20:04

    Claude En José:

    Wat leuk om de reisverslagen te lezen. Het lijkt net of we mee zijn aan boord. Op deze manier zijn we een beetje in de buurt van mijn (schoon)vader en beleven we zijn / jullie avontuur mee. We kijken ook regelmatig op scannetnet en findmespot en de site van oceanpeople.
    Groetjes vanuit Noorwegen,
    Claude en José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Drie maanden weg

Recente Reisverslagen:

20 Augustus 2011

Naar de thuishaven

19 Augustus 2011

Onderweg naar Harlingen

17 Augustus 2011

Afscheid op Ile of Whight

15 Augustus 2011

Medina river bij Cowes

14 Augustus 2011

Op weg naar de Solent
Azorentrip

Actief sinds 02 Juni 2011
Verslag gelezen: 446
Totaal aantal bezoekers 97774

Voorgaande reizen:

29 Mei 2011 - 20 Augustus 2011

Drie maanden weg

Landen bezocht: