Terug in La Coruña - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu Terug in La Coruña - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Azorentrip Barrus - WaarBenJij.nu

Terug in La Coruña

Door: barrus

Blijf op de hoogte en volg Azorentrip

09 Augustus 2011 | Spanje, Madrid

DINSDAG 9 AUGUSTUS:
Gisteren is de laatste boot (de Marieke) de haven binnengelopen. Alleen de Albacora lag zover van iedereen vandaan (350 Nm) dat zij na contact besloten hebben in een keer doorgaan naar Engeland zonder La Coruña aan te lopen.
Inmiddels hebben Paul & Yvonne (Shaula) vandaag gemeld dat het de bedoeling is dat we donderdagmorgen om 10.00 uur gaan vertrekken naar Cowes. Bij een vaargemiddelde van 5 KN/uur moeten we daar dan dinsdag a.s. binnenlopen en als dat zo is zitten we weer op het oude vaarschema qua data. Het belooft wat beter weer te gaan worden en ook dat Nederland daar nu eindelijk een graantje van mee kan gaan pikken. Ik las dat de “Sneekweek” wedstrijden heeft moeten opschorten vanwege de overmatige wind.
De opstappers en afstappers hebben zich inmiddels kunnen en moeten aanpassen aan de veranderde ligplaats en vandaag kwamen er alweer nieuwe meevaarders aan voor het traject naar Engeland. Het is hier vandaag een lekkere zonnige dag en iedereen is bezig met inkopen te doen of om de boot weer vaarklaar te maken voor de tocht naar Cowes. Vanavond om zes uur is ons pakket met de nieuwe stuurautomaat uit Denemarken aangekomen en omdat het morgen regent ??? is Ernst nu vast al maar begonnen deze nieuwe drive te monteren. We hebben ook al een kar vol met boodschappen ingeslagen en weer opgeborgen en kunnen morgen dan de laatste zaken gaan kopen en tanken. Donderdagmorgen alleen nog vers brood halen en dan gaan we Spanje verlaten. Dat opbergen is trouwens een kunst op zich omdat er veel zaken onder de vloer verdwijnen. Het punt is ze weer terug te vinden tegen de tijd dat je ze nodig hebt. Soms moet je vijf luiken oplichten voor je de goede te pakken hebt met het door jou gezochte artikel.
De boot ligt er inmiddels weer schoon bij, alle zoutkorsten zijn er af gespoten en ook de vloer binnen is weer gewoon begaanbaar. De vlekken zijn inmiddels overal verdwenen. Je waardeert het zoete water in ieder geval weer, want naast nat, is het ook drinkbaar en het droogt schoon op hetgeen je van zeewater niet kan zeggen. Als de boot opdroogt na overkomende golven of spray blijven de zoutkristallen overal achter en daarmee maak je alles enorm smerig. Ook verbazingwekkend hoe hoog dat zout kan komen op de mast en op de zeilen.

Ik ben nog een antwoord schuldig over de oorzaak van het gebonk onder de boot van een paar nachten geleden. Nou we zijn er uit: Bij aankomst in de haven hielpen een paar man met het aanpakken van de lijnen en stelden meteen de vraag wat het net aan stuurboord roer deed? Na even nadenken moet daar dus de oorzaak van het gebonk liggen. We hebben onderweg een net opgepikt waarschijnlijk met daaraan nog een drijver. Die drijver, een oude jerrycan of zo, heeft in eerste instantie tegen de romp geslagen en zal er later wel van losgescheurd zijn hetgeen het weer verdwijnen van het geluid verklaart. Ik heb zelf onderweg nooit gezien dat we een net meesleepten maar vond wel dat de boot wat zwaarder stuurde. Ik heb dat aan de wind geweten maar dit lijkt me een logischer verklaring

• 10 Augustus 2011 - 07:07

Lena:

Tip: Maak een lijstje, waar je wat neerlegt onder de vlonders en streep af wat je er uithaalt.Scheelt je heel wat zoeken en dat is bij zwaar weer wel zo prettig.
    Eventueel ook de houdbaarheidsdatum noteren.Als je wat gebruikt of verplaatst wel op het lijstje bijhouden anders zoek je nog.
    Succes met de laatste klussen en een goede reis terug!
    hartelijke groeten Lena

• 10 Augustus 2011 - 07:32

Toine:

Dat zwaarder sturen als gevolg van dat meegesleepte net aan het roer, kan dat niet de oorzaak zijn van het feit dat de automaat daardoor aan barrels is gegaan?